Společně pro Přerov a Piráti chtějí, aby město navždy odmítlo kanál Dunaj-Odra-Labe

7. srpna 2019
Společně pro Přerov a Piráti chtějí, aby město navždy odmítlo kanál Dunaj-Odra-Labe

Přerov, 7. 8. 2019 - Téma vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe se opět podezřele oprašuje a bezprostředně se dotýká i Přerova. Společně pro Přerov a Piráti proto chtějí, aby se město k projektu jasně vymezilo - a kanál jednou pro vždy odmítlo.

Poslední z mnoha studií proveditelnosti konečně takzvaně „vyšla“ a snaží se přesvědčit o prospěšnosti celého projektu. „Český stát není schopen ani dostavět síť dálnic a zavést železnice odpovídající 21. století, ale chtěl by stavět vodní kanál za více než 600 miliard korun?“ podivuje se dopravní odborník Ondřej Svák. „Finance a typické prodražování obřích staveb jsou jen jedním z důvodů, proč projekt odmítnout,“ a doplňuje další argument: stejnou přepravní kapacitu, jež má nabídnout vodní kanál (33 milionů kilotun ročně) zvládne přenést dvojkolejná železniční trať. Její výstavba by však byla téměř 5x levnější než u vodní cesty. Zřejmě i z tohoto důvodu podporuje Ministerstvo financí spíše vysokorychlostní železnice.

Zarážející je také, že se někteří chtějí do této stavby pouštět za stavu, kdy stát nedokáže udržovat ani stávající silniční síť – vždyť se odhaduje, že jen na její opravy by bylo potřeba více než 1 bilion korun! Tedy více, než má stát vodní koridor.

Vodní kanál Dunaj-Odra-Labe se bezprostředně dotýká města Přerova již dlouho – desítky let blokuje jeho rozvoj v oblasti územní rezervy pro dopravní cestu i velké přístaviště. Plány totiž předpokládají, že by se z Přerova stal největší vnitrozemský přístav Evropy, kde by kromě napojení na silniční, vodní a železniční dopravu mělo vzniknout propojení na letiště. „Celý projekt je více než snový. V kontextu vodního kanálu by se mohl i neslavně zkrachovalý projekt civilního letiště v Přerově označit za úspěšný byznys. Ale jen pro někoho,“ komentoval situaci opoziční lídr Jan Horký (Společně pro Přerov a Piráti). A s nadsázkou dodal, že Přerov by si v případě výstavby takového kanálu zasloužil alespoň dvě linky metra – když už má být přístavním středem Evropy.

Josef Chytil, Přerovanům známý především jako ornitolog, se dříve také podílel na jedné ze studií proveditelnosti kanálu Dunaj Odra Labe. „Již v 90. letech bylo naprosto zřejmé, že kanál a jeho výstavba by nikdy nevyvážily škody, které by to způsobilo životnímu prostředí. Tento megalomanský a naprosto fantasmagorický projekt je třeba odmítnout na všech úrovních,“ říká rezolutně.

„Není ale cílem rozebírat všechny aspekty nesmyslného projektu, od problémů finančních, přes ekologickou devastaci krajiny a nedostatek vody, po závislost na zahraničních úsecích, které nemají být zbudovány. Jde nám o jasnou deklaraci postoje Přerova k vodnímu kanálu Dunaj-Odra-Labe. A podobně by měla postupovat i další města. Nemůžeme přece souhlasit s tím, aby zástupci města projekt jeho jménem podporovali, když k tomu nemají jasný mandát,“ vysvětluje Horký. V listopadu loňského roku totiž stávající primátor Petr Měřínský (ANO) v rozhovoru Přerovskému Deníku na téma koridoru D-O-L řekl: „Budeme rádi, když se projekt uvede do života.“

Věříme, že koaliční partneři hnutí ANO na radnici, tedy ODS a KDU-ČSL, neustoupí ze svého celostátního postoje ke kanálu Dunaj-Odra-Labe a jasně jej odmítnou. Společně pro Přerov a Piráti také chtějí inspirovat další města, aby se připojila a vyjádřila svůj jasný nesouhlas s plánovanou investicí, která již dnes blokuje jejich rozvoj a nenávratně poničí celou krajinu.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Hledáme stážisty pro senátní a krajské volby v Olomouckém kraji

Hledáme stážisty pro senátní a krajské volby v Olomouckém kraji

Nabízíme nestereotypní stáž v politickém marketingu pro Českou Pirátskou stranu v Olomouckém kraji. Hledáme nadšence, kteří jsou kreativní, mají zájem o PR a sociální sítě a jsou ochotni se učit novým věcem. Nabízíme praxi v dynamickém politickém prostředí, flexibilní pracovní dobu a možnost práce z domova. Stáž je neplacená, s flexibilní dobou trvání. Pokud chceš získat zkušenosti v politickém marketingu, pošli nám své CV a motivační dopis.

Zemědělce je třeba vyslechnout

Zemědělce je třeba vyslechnout

Olomouc, 23. 2. 2024 - Českem rezonuje protest zemědělců, který v pondělí odstartovaly traktory v Praze. Mnozí zemědělci i zemědělské organizace na začátku týdne mluvili o tom, že jim byla demonstrace ukradena různými pseudo-vlasteneckými proudy a velká část z nich se tak od protestu distancovala. Včera (22. 2.) to však bylo jiné. Čtvrteční akci zaštítila Agrární komora, a tak se dá mluvit o skutečném zemědělském protestu s reálnými důvody i požadavky.

Povinné zálohování PET lahví u nás nadělá víc škody než užitku

Povinné zálohování PET lahví u nás nadělá víc škody než užitku

Olomouc, 24. 11. 2023 - Pro města a obce je v současnosti velkým tématem možné zavedení povinného a plošného zálohování PET lahví. Na Ministerstvu pro životní prostředí se totiž připravuje novela zákona o obalech. Města, obce i kraje se však staví proti. Obávají se poškození současného systému třídění odpadů, který je funkční. Třídí přes 70 % Čechů (patříme tak mezi nejlépe třídící země v EU), přičemž PET lahví již dnes vytřídíme osm z deseti. Do roku 2029 se máme zlepšit ještě o jednu lahev, tedy na vytříděnost 90 %.